Home


Wimlex


Portfolio


Contact

 

 
 


Analytics van week 8
Frank Hensen — Geplaatst op 21-02-2015, 15:31

De week is weer voorbij. De afgelopen week, iedere dag, een blog gepubliceerd op mijn website. Daarna een bericht op verschillende Social Media kanalen gezet met een verwijzing naar mijn website www.frankhensen.nl. Naast de reacties op Social Media heb ik ook een aantal reacties gehad per e-mail. Een heerlijk medium blijft dat e-mail toch ook. En dan de prangende vraag: Wat heeft het bloggen gedaan op mijn website? Hiervoor hebben Google Analytics. Een van de meest gebruikte gratis analyse webtools. Een nadeel van deze gratis Google Analytics is dat je een paar bezoekers ‘kan’ missen in de statistieken. Onzichtbaar, maar geen enge geesten die over internet rond spoken. Nee, dit zijn de bezoekers die de JavaScript functionaliteit in hun browser hebben uitgeschakeld. Maar bijvoorbeeld ook bezoekers die adblock-extenties in hun browser hebben, kunnen een scheef beeld geven. Het resultaat hiervan is dat er gaten in de statistieken ontstaan waardoor er een vertekend beeld van de bezoekersstroom kan ontstaan. Is dat erg? Nee helemaal niet. Wil je alles meten, zijn er andere en betere tools beschikbaar. Ook van Google. Voor een helder beeld, zie Wikipedia over analytics op: http://en.wikipedia.org/wiki/Analytics



GA in de volksmond, geeft een prachtig beeld weer. Een beeld vertaald in harde cijfers maar ook in trends. De trend dat er meer bezoekers op je site komen door bijvoorbeeld een maffe foto van mijzelf in een winkelwagentje of een leuk artikel wat op LinkedIn is gepost en wordt gelezen waarop ze doorklikken naar mijn website. Een trend herkennen is dan ook geen sinecure. Evenals het doorgronden van de bezoekers. Als GA niet 100% accuraat is, waarom hechten wij er dan zoveel waarde aan? Ik denk dat we gek zijn op getallen, statistieken en trends. GA is nagenoeg accuraat en meer dan voldoende om te meten. Ik doe iets, en wat gebeurd er dan? Actie reactie. Maar wat is dan de reactie? Die reactie zien we op ons scherm. Zelfs in realtime modus. We duiken in alle grafieken en tabellen en geven hier een draai aan en vertalen dat in normaal Nederlands. Dat verwerken wij in onze documenten en kunnen dat door rapporteren. Fantastisch toch?

De reactie waar ik helemaal blij van wordt, zijn de echte reacties. De e-mails waar een opmerking in staat of de reacties op Social Media. Dat zijn direct zichtbare reacties. En ook die kunnen we meten, analyseren, in grafieken omtoveren en wederom rapporteren. Fantastisch toch?

Terug naar de prangende vraag die ik eerder stelde: Wat heeft het bloggen opgeleverd?
Concreet meer bezoekers op de website, meer volgers op twitter, veel views op LinkedIn en….. daar doen we het voor; Een afspraak bij een bedrijf in Rotterdam. En dan te bedenken dat de afspraak via via is verlopen, per e-mail na aanleiding van een verkorte post op LinkedIn. Sommige stromen kan je wel inkleuren, maar andere onverwachte stromen, waar je op hoopt, kon ik van te voren nog geen kleur geven. je kan bijna spreken van een Vlindereffect. Bijna!!

Wiki Vlindereffect: Het vlindereffect is de sterke gevoeligheid voor verschillen in beginvoorwaarden. Bij niet-lineaire systemen met een grote gevoeligheid kan de afwijking met elke stap exponentieel toenemen. De term wordt gebruikt om een aantal chaotische fenomenen te omschrijven. Het vlindereffect speelt dan ook een belangrijke rol binnen de chaostheorie.

Niet dat dit een exacte weergave is van een Vlindereffect. ABSOLUUT niet zelfs, maar wel een effect met externe variabele exponenten, buiten mijn zichtveld en bereik van Analytics. Daar moet ik meer van weten en duik direct weer Analytics in om te kijken of hier sprake is van een trend, een variabele of dat er afwijkingen te constateren valt in het geen wat ik poogde te meten. Nee, analytics geeft een keurig beeld van de afgelopen week weer. Een stijgende lijn. Een beeld waar de bezoekers vandaan komen, het aantal bezoekers dat de afgelopen week op bezoek is geweest en hoeveel pagina’s die bekeken hebben in een gemiddelde tijdsduur. Heerlijk om dat allemaal te weten. Fantastisch toch?


—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.

     
 

Archief:

27-08-2015 FRANKmagazine 04
27-08-2015 FRANKmagazine 03
27-08-2015 FRANKmagazine 02
27-08-2015 FRANKmagazine 01
02-04-2015 WhatsApp Dude
01-04-2015 April doet wat hij wil
25-03-2015 Shoot Marketing
24-03-2015 De Pirelli kalender
23-03-2015 Zo heurt het
19-03-2015 Het onbekende bekent
13-03-2015 Vrijdag de dertiende
12-03-2015 De reacties.
11-03-2015 Hoeveel sollicitaties?
10-03-2015 Push de red button
06-03-2015 Online Horizon
05-03-2015 Oog voor de detail
04-03-2015 Wie zoekt zal vinden
03-03-2015 Omscholen tot werknemer
02-03-2015 Wachten op hoop
27-02-2015 Wat is een droombaan?
26-02-2015 Je pijlen richten
25-02-2015 Keuzes. Wat kies jij?
24-02-2015 Social Media Marketing
23-02-2015 De tijd zal het leren.
21-02-2015 Analytics van week 8
20-02-2015 Het belang van een CV
19-02-2015 Kennis of kennissen
18-02-2015 Online Specialist of generalist
17-02-2015 Het winkelmandje
16-02-2015 Website als Werkzoekende
03-04-2014 Senior
01-04-2014 Dream big dreams
26-03-2014 De wil is er .....
25-03-2014 Rotterdam Een stad van…
25-03-2014 Het roer omgooien?
19-07-2012 Last minute
18-08-2010 Was het maar een peulenschil
17-08-2010 Acnepubers

 

   
 
 
       
       

 
     
 
 
Wimlex Fotografie

Frank Hensen
Kanaalweg 33
3041 JE Rotterdam

 
 

Tel: 06-24709391
Email:
frank@wimlex.nl
Website: www.wimlex.nl

KvK nr: 63615924
BTW: NL00107945009B02
Rek nr: NL70INGB0006454401

       

Menu: | Home | Over Wimlex | Werkwijze | Portfolio | Prijslijst | Contact | Copyright | Disclaimer | Privacy | NVJ | Nieuws | Twitter | Webshop | Sitemap |

       
Wimlex Fotografie Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) www.nvj.nl | Wimlex Fotografie  Algemene voorwaarden voor Freelance journalisten (NVJ) |
 
 

 

www.hensengroep.nl  www.hensenmedia.nl  www.wimlex.nl  www.efens.nl  www.frankhensen.nl  www.frankmagazine.nl