Home


Wimlex


Portfolio


Contact

 

 
 


 April doet wat hij wil
Frank Hensen — Geplaatst op 01-04-2015, 15:46

1 april, een leuke datum voor leuke grappen en grollen. Je ziet dan ook dat veel bedrijven hierop proberen in te springen. De marketing afdeling of het ingehuurde media bedrijf bedenken een leuke 1 april grap en zetten deze soms zonder na te denken in en hopen op leuke reacties. punt. Helaas tref je maar al te vaak grappen aan die een tegengestelde werking hebben. Zonde, maar ook vooral een gemiste kans. Een positieve reputatie bouw je op in een lange periode, terwijl je binnen een paar tellen, die reputatie teniet kan doen. Door simpelweg een verkeerde of misplaatste grap, hoe goed bedoeld deze ook was. Weg reputatie. Moet je dan wel meedoen met de april gekte? Of kan je deze als bedrijf ook overslaan?

Zelf zeg ik altijd; bij twijfel niet doen! Twijfel je aan een grap, doe het niet. Twijfel je aan een reactie die je per email wilt versturen of via social media, niet doen. Een grap is niet van levensbelang. Je handel wordt er niet ineens beter door. Het kan, als het een positieve grap is, wel handel opleveren, maar dit zie je zelden. Niet ieder bedrijf onderzoekt de ROI van een grap of het effect daarna. Meten is weten. Dan pas weet je wat je grap heeft opgeleverd. Keiharde euro’s of extra klanten of wat de meeste grappenmakers voor doel hebben, is meer traffic. En traffic kan ook oplopen bij de meest slechte grappen. Maar zijn dat ook de bezoekers die je wilt hebben? Is dat je doelgroep? Kan je daar hot-leads uithalen? Een grap op 1 april is niet alleen maar even een grappig iets plaatsen of doen. Het is een deel van de marketing, en achter iedere marketingactie zit een marketing strategie.

Is er ruimte voor grappen en grollen in de strategie, dan kan je zeer zeker op de 1 april datum inspelen. Waarom zou je dat niet doen? Om wat hierboven geschreven staat? Hou dat in je achterhoofd en ga al ver voor april met elkaar brainstormen over wat mogelijk is binnen de grenzen van het bedrijf. Zoek ook eens de grenzen op, en durf ook buiten de grenzen te denken. Samen kan je dan tot ludieke acties komen, met een onderliggende doel. Meer Sales, meer Traffic, meer Leads, meer naamsbekendheid of om je eigen klantenbestand een oppepper te geven. Maar onthoud altijd: Als je het doet, doe het dan goed. Denk goed na, in een team, en werk het uit tot een 1-april-concept-strategie. Hou het luchtig, hou het positief, en binnen de kaders van je bedrijfsvoering of producten. En wil je zeker weten dat het gaat slagen, hou het dan ook geloofwaardig (voor zover mogelijk).

Ieder jaar ben ik weer benieuwd naar wat 1 april ons oplevert. Ons, het publiek, aan grappen en grollen. Maar vooral wat mis is gegaan. Welk bedrijf slaat dit jaar de plank ongelooflijk mis. Welke grap hebben ze uitgevoerd en waarom? Wat was het doel van die grap en waarom is het eigenlijk mis gegaan, en waar is dat dan mis gegaan. Dat zijn voor mij de cases waar je wat aan hebt. En natuurlijk de geslaagde grappen. Evenredig aan de mislukte, terwijl je daar juist van kan leren. Vandaag hou ik het allemaal in de gaten, en ben benieuwd wie de winnaar is en vooral wie de verliezer is.

Dat maakt 1 april interessant.

—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.

     
 

Archief:

27-08-2015 FRANKmagazine 04
27-08-2015 FRANKmagazine 03
27-08-2015 FRANKmagazine 02
27-08-2015 FRANKmagazine 01
02-04-2015 WhatsApp Dude
01-04-2015 April doet wat hij wil
25-03-2015 Shoot Marketing
24-03-2015 De Pirelli kalender
23-03-2015 Zo heurt het
19-03-2015 Het onbekende bekent
13-03-2015 Vrijdag de dertiende
12-03-2015 De reacties.
11-03-2015 Hoeveel sollicitaties?
10-03-2015 Push de red button
06-03-2015 Online Horizon
05-03-2015 Oog voor de detail
04-03-2015 Wie zoekt zal vinden
03-03-2015 Omscholen tot werknemer
02-03-2015 Wachten op hoop
27-02-2015 Wat is een droombaan?
26-02-2015 Je pijlen richten
25-02-2015 Keuzes. Wat kies jij?
24-02-2015 Social Media Marketing
23-02-2015 De tijd zal het leren.
21-02-2015 Analytics van week 8
20-02-2015 Het belang van een CV
19-02-2015 Kennis of kennissen
18-02-2015 Online Specialist of generalist
17-02-2015 Het winkelmandje
16-02-2015 Website als Werkzoekende
03-04-2014 Senior
01-04-2014 Dream big dreams
26-03-2014 De wil is er .....
25-03-2014 Rotterdam Een stad van…
25-03-2014 Het roer omgooien?
19-07-2012 Last minute
18-08-2010 Was het maar een peulenschil
17-08-2010 Acnepubers

 

   
 
 
       
       

 
     
 
 
Wimlex Fotografie

Frank Hensen
Kanaalweg 33
3041 JE Rotterdam

 
 

Tel: 06-24709391
Email:
frank@wimlex.nl
Website: www.wimlex.nl

KvK nr: 63615924
BTW: NL00107945009B02
Rek nr: NL70INGB0006454401

       

Menu: | Home | Over Wimlex | Werkwijze | Portfolio | Prijslijst | Contact | Copyright | Disclaimer | Privacy | NVJ | Nieuws | Twitter | Webshop | Sitemap |

       
Wimlex Fotografie Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) www.nvj.nl | Wimlex Fotografie  Algemene voorwaarden voor Freelance journalisten (NVJ) |
 
 

 

www.hensengroep.nl  www.hensenmedia.nl  www.wimlex.nl  www.efens.nl  www.frankhensen.nl  www.frankmagazine.nl