Home


Wimlex


Portfolio


Contact

 

 
 


De Pirelli kalender
Frank Hensen — Geplaatst op 24-03-2015, 15:45

Onze producten zijn niet sexy!! In de afgelopen periode heb ik dat meerdere malen gehoord. Van een bedrijf in de autobranche, in de olie en petrochemie maar ook bij een maritieme toeleverancier bedrijf. Producten die niet sexy zijn, vermarkten, verkopen en een gelikte marketing of communicatie plan voor aanbieden lijkt onmogelijk. Althans dat proefde ik uit de gesprekken met die bedrijven. Wil jij dat wel? Kan jij dat wel? Waarom wil je dat? Directe vragen over het product, omdat ze niet sexy zijn of tot de verbeelding spreken. Waarom moet een product sexy zijn? Of zoals het bedrijf in de olie dat doet, met gekleurde lampen in een schitterende industriële werkomgeving met prachtige dames in niets verhullende ‘bedrijfs’ kleding die de producten aanbieden. Moet je deze weg inslaan? De weg die Pirelli (van de autobanden) ooit genomen heeft met een kalender. Wie kent hem niet? Een doodnormale kalender met schitterende foto’s van topmodellen gemaakt door top fotografen. Slaat dat wel aan? Autobanden is een mannenbranche wordt hiermee geïmpliceerd. Een tonnen kostende exercitie die begerenswaardig moet worden. De Ik-moet-het-hebben principe. De kalender, die wil je hebben, maar die banden? Ach dat maakt niet uit. Wat dat betreft heeft Pirelli een schitterend product op de markt gebracht. Naast de banden ook een kalender. Maar hoe zit dat dan met de andere bedrijven?



Een stuk staal. Niet sexy. Moet dat sexy? Of kan je langs de deuren gaan met een steengoed verhaal? De passie van de verkoper, de passie van de accountmanager, de passie van de marketeer. Een drie eenheid dat slaagt, zonder gele blauwe en groene lampen met schaars geklede dames. Ik zou dat graag eens testen. Wat werkt nu beter. De passie van het team en het bedrijf? Of een gelikte kalender. Dat hangt natuurlijk ook van je doelgroep af. Welke persona’s zijn geformuleerd. Hoe is de tone-of-voice naar je prospect. Gebruik je tabellen en prijzen wat dodelijk saai overkomt? Of verpak je dat in een state of the art presentatie? Doe je dit in Nederland, België, Duitsland of in het Verre Oosten. Cultuur speelt een grote rol. Misschien wel een alles bepalende rol in je communicatie.

Cultuur. Het woord noemde ik al even. Cultuur in een land, maar je hebt ook een cultuur in een bedrijf. Niet alle bedrijfsculturen zijn fier op veranderingen van communicatie. Wat we doen, doen we al jaren en dat gaat goed. Waarom moeten wij onze producten nu ineens anders aanbieden? Geen slechte vraag, maar kijk je verder kom je uit op het feit dat de manier van aanbieden eenzelfde blijft, alleen de verpakking zal aangepast worden op het land, de doelgroep of de branche. De wereld om ons heen is aan het veranderen. Geen sexy dames die wulps een stuk staal vast houden, maar een product in zijn element, uitgelicht onder extreme toestanden om de kwaliteit en kwantiteit te accentueren. Nee, hier geen Kim Kardashian die poseert, maar een medewerker met zijn persoonlijke beveiligingsmiddelen, onder zware omstandigheden, onder het smeer, die de kracht en kwaliteit toont. Zo kan het ook. Maar werkt dit? Willen we dit? Of toch maar weer die ene kalender om aan de muur te hangen op kantoor of thuis.

Meten is weten! Iedere regio zijn eigen campagne voor een optimaal resultaat, met in alle campagnes de rode draad die herkenbaar is. Herkenbaar zonder de beelden die er niet toe doen. De aankleding maakt een campagne, maar in essentie is de campagne het product zelf. En dat is niet sexy, maar realiteit.


—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.

     
 

Archief:

27-08-2015 FRANKmagazine 04
27-08-2015 FRANKmagazine 03
27-08-2015 FRANKmagazine 02
27-08-2015 FRANKmagazine 01
02-04-2015 WhatsApp Dude
01-04-2015 April doet wat hij wil
25-03-2015 Shoot Marketing
24-03-2015 De Pirelli kalender
23-03-2015 Zo heurt het
19-03-2015 Het onbekende bekent
13-03-2015 Vrijdag de dertiende
12-03-2015 De reacties.
11-03-2015 Hoeveel sollicitaties?
10-03-2015 Push de red button
06-03-2015 Online Horizon
05-03-2015 Oog voor de detail
04-03-2015 Wie zoekt zal vinden
03-03-2015 Omscholen tot werknemer
02-03-2015 Wachten op hoop
27-02-2015 Wat is een droombaan?
26-02-2015 Je pijlen richten
25-02-2015 Keuzes. Wat kies jij?
24-02-2015 Social Media Marketing
23-02-2015 De tijd zal het leren.
21-02-2015 Analytics van week 8
20-02-2015 Het belang van een CV
19-02-2015 Kennis of kennissen
18-02-2015 Online Specialist of generalist
17-02-2015 Het winkelmandje
16-02-2015 Website als Werkzoekende
03-04-2014 Senior
01-04-2014 Dream big dreams
26-03-2014 De wil is er .....
25-03-2014 Rotterdam Een stad van…
25-03-2014 Het roer omgooien?
19-07-2012 Last minute
18-08-2010 Was het maar een peulenschil
17-08-2010 Acnepubers

 

   
 
 
       
       

 
     
 
 
Wimlex Fotografie

Frank Hensen
Kanaalweg 33
3041 JE Rotterdam

 
 

Tel: 06-24709391
Email:
frank@wimlex.nl
Website: www.wimlex.nl

KvK nr: 63615924
BTW: NL00107945009B02
Rek nr: NL70INGB0006454401

       

Menu: | Home | Over Wimlex | Werkwijze | Portfolio | Prijslijst | Contact | Copyright | Disclaimer | Privacy | NVJ | Nieuws | Twitter | Webshop | Sitemap |

       
Wimlex Fotografie Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) www.nvj.nl | Wimlex Fotografie  Algemene voorwaarden voor Freelance journalisten (NVJ) |
 
 

 

www.hensengroep.nl  www.hensenmedia.nl  www.wimlex.nl  www.efens.nl  www.frankhensen.nl  www.frankmagazine.nl