Home


Wimlex


Portfolio


Contact

 

 
 


Wie zoekt zal vinden
Frank Hensen — Geplaatst op 04-03-2015, 15:37

Zoeken, vinden, gezocht worden, SEO/SEA page ranking, bounce rate zijn termen die veelvuldig voorkomen. Hoe word je gevonden. Dat willen we allemaal. Hoe sta je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten. Dat willen we ook allemaal. Er kan maar 1 bovenaan staan. Een gedeelde eerste plaats is er niet. Gedeelde smart misschien wel, maar dat komt pas daarna. Je kan een blog schrijven en dat op LinkedIn en Twitter plaatsen. Wat een goed idee? Werkt dat dan ook? Jazeker dat werkt. Want wie kent de spreuk niet; wie schrijft die blijft. Ook dat geld op Internet. Wie content creëert, blijft in de picture. Een website die heel mooi is, maar niet onderhouden wordt, zal minder en minder bezocht worden. Dat geld ook voor jezelf als persoon. Ben je actief op Twitter, dan zullen meer mensen je volgen, tweets delen en voor je het weet ontstaat er een extra communicatiekanaal. Dat geldt ook voor Linkedin. Je kan wel veel mensen in je netwerk hebben, maar als je er vervolgens niets mee doet, ebt het weg en kom je niet meer ‘boven drijven’ in het geweld van de updates en shares. Je zal je steeds moeten vernieuwen om in beeld te blijven, steeds bezig zijn met updates. Content. In the picture blijven, actief zijn op meerdere platformen dan alleen Facebook. Pas dan kan men je ook weer “terug” vinden.



Bij zoeken is dat net zo. Hoe zoek je? Wat voor woorden, frases of algoritmes gebruik je om ‘iets’ te zoeken, om het te vinden? Als je zoekt, heb je het nog niet gevonden, maar in die zoekresultaten, staan vaak andere resultaten die je wellicht verder helpen en misschien zelfs wel als eindresultaat. Je zoekt het een en vindt het andere. Hoe vaak komt dat voor? Meer dan je denkt. Je denkt dat je alles exact in orde geplaatst hebt. Dat niemand er meer omheen kan, en toch word je niet gevonden. Hoe moet je dan gevonden worden? Door ook zo te zoeken en te kijken waar je op uit komt? Logisch nadenken, analytisch nadenken en beredeneren waarom het antwoord anders is dan de vraag, zonder dat de vraag verkeerd gesteld wordt. Dat zijn de leukste items om in te duiken. Op jacht naar een antwoord waarom. Waarom zoeken we iets? Waarop zoeken we iets? Waarmee zoeken wij? Hoe zoeken wij? Via welk netwerk zoek jij?

De uitkomst is waar het om gaat. Een zoekuitkomst is niet goed en ook niet fout als je zoekt. Zoek je een baan? Zoek op vacature en je hebt een baan gevonden. Klopt tot zover? Alleen die baan is niet wat je werkelijk zocht, je zoekt die ene droombaan. Dan ga je in je zoekresultaten opzoek naar een droombaan door middel van filters. Je filtert wat je zoekt en hoopt uit te komen op dat wat je werkelijk zoekt. Ingewikkelde materie die we bijna allemaal dagelijks online toepassen. Zoek je een auto? In de kleur Zwart? Met een diesel motor? Een station? Van 2013? Met leren bekleding? Met trekhaak? Komt het bekend voor? Wij doen het bijna allemaal. Zonder dat we er heel diep over nadenken. En het resultaat? Dat telt.

Een hele lange aanloop naar de essentie is het geworden. De essentie van het verhaal zit hem in de staart. Niet het venijn, maar wat mij “verbaasd”. Ik zoek een baan. Dat moge nu wel duidelijk zijn. Waar zoek je een baan? Als ik zeg, in de omgeving van Rotterdam, bedoelen ze op welke vacature site. Waar staan de vacatures? Inderdaad op honderden vacaturesites. tientallen recruiter sites, verschillende online kranten. Maar ook op twitter, linkedin, uitzendbureau’s, headhunters en weet ik veel waar niet nog meer. Om gek van te worden. Waar moet je zoeken?

Volgens het CBS waren er aan het einde van 2014 (gecorrigeerd door seizoensinvloeden) 119.000 vacatures open. 6.000 meer dan een kwartaal daarvoor. Met meer dan 600.000 werkzoekende op meer dan 119.000 vacatures is het chaos. Chaos op het bureau van de P&O Manager. Maar ook chaos op internet. Als een vacature op 1 plaats zou staan, dan zou je kunnen filteren en de juiste vacature makkelijker kunnen vinden. Nu kom je vacatures soms wel 20 keer tegen. Precies die, die je niet zoekt. In je zoekresultaten. Hoe moet je zoeken naar die ene vacature die voor jou geschikt is. Alle kanalen benutten? Je blijven inschrijven op vacaturesites? Tientallen keren een nieuw profiel aanmaken? Iedere dag alle vacature sites afgaan en ook iedere dag alle profielen bijwerken en updaten? Werkzoekende hebben hier, een meer dan fulltime baan aan. Een baan die betaald wordt door het UWV met een WW, maar helaas is dit een tijdelijke baan. Een baan zonder zekerheden. Je moet een vacature vinden. Die ene vacature op die ene site via dat ene kanaal. Welk kanaal? Welk medium? Dat is een vraag. Wordt het geen tijd voor een Funda of Gaspedaal voor vacatures? Zolang er geen eenduidige oplossing hiervoor is. Geen Funda voor vacatures, zullen wij door blijven moeten zoeken in de Jungle van vacaturesites. De aanhouder zal winnen voor het einde van zijn UWV-contract. Wie zoekt, zal vinden .....


—————————————
Noot: Blog was gepubliceerd op de website frankhensen.nl als werkzoekende. Inmiddels is de website aangepast en is Frank Hensen begonnen als freelancer.

     
 

Archief:

27-08-2015 FRANKmagazine 04
27-08-2015 FRANKmagazine 03
27-08-2015 FRANKmagazine 02
27-08-2015 FRANKmagazine 01
02-04-2015 WhatsApp Dude
01-04-2015 April doet wat hij wil
25-03-2015 Shoot Marketing
24-03-2015 De Pirelli kalender
23-03-2015 Zo heurt het
19-03-2015 Het onbekende bekent
13-03-2015 Vrijdag de dertiende
12-03-2015 De reacties.
11-03-2015 Hoeveel sollicitaties?
10-03-2015 Push de red button
06-03-2015 Online Horizon
05-03-2015 Oog voor de detail
04-03-2015 Wie zoekt zal vinden
03-03-2015 Omscholen tot werknemer
02-03-2015 Wachten op hoop
27-02-2015 Wat is een droombaan?
26-02-2015 Je pijlen richten
25-02-2015 Keuzes. Wat kies jij?
24-02-2015 Social Media Marketing
23-02-2015 De tijd zal het leren.
21-02-2015 Analytics van week 8
20-02-2015 Het belang van een CV
19-02-2015 Kennis of kennissen
18-02-2015 Online Specialist of generalist
17-02-2015 Het winkelmandje
16-02-2015 Website als Werkzoekende
03-04-2014 Senior
01-04-2014 Dream big dreams
26-03-2014 De wil is er .....
25-03-2014 Rotterdam Een stad van…
25-03-2014 Het roer omgooien?
19-07-2012 Last minute
18-08-2010 Was het maar een peulenschil
17-08-2010 Acnepubers

 

   
 
 
       
       

 
     
 
 
Wimlex Fotografie

Frank Hensen
Kanaalweg 33
3041 JE Rotterdam

 
 

Tel: 06-24709391
Email:
frank@wimlex.nl
Website: www.wimlex.nl

KvK nr: 63615924
BTW: NL00107945009B02
Rek nr: NL70INGB0006454401

       

Menu: | Home | Over Wimlex | Werkwijze | Portfolio | Prijslijst | Contact | Copyright | Disclaimer | Privacy | NVJ | Nieuws | Twitter | Webshop | Sitemap |

       
Wimlex Fotografie Lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) www.nvj.nl | Wimlex Fotografie  Algemene voorwaarden voor Freelance journalisten (NVJ) |
 
 

 

www.hensengroep.nl  www.hensenmedia.nl  www.wimlex.nl  www.efens.nl  www.frankhensen.nl  www.frankmagazine.nl